Verrassende feiten van webdesign

 

Verschillende zoekmachine’s reageren op hun eigen manier

Een fout die door veel website bouwers gemaakt wordt, is dat de website volledig geschreven wordt op basis van de zoekmogelijkheden van een bepaalde zoekmachine. Maar verschillende zoekmachines gebruiken verschillende truukjes om te bepalen of jouw website de moeite waard is om te bezoeken. Iedereen weet natuurlijk dat je behalve dat je gebruik dient te maken van zoveel mogelijk verschillende keywords (trefwoorden die door de internetbezoeker gebruikt worden) jouw website ook kunt optimaliseren wanneer je zogenaamde meta omschrijving (de korte omschrijving die je ziet wanneer je je zoekwoorden hebt ingegeven) op deze manier aanpast. Het gebruik van goede trefwoorden is evident voor het al dan niet slagen van je website. Toch is dit niet het enige waarop de zoekmachines websites selecteren.

  • Het gebruiken maken van hyperlinks

Hyperlinks zijn links naar andere websites. Bij sommige zoekmachine’s worden websites met hyperlinks eerder gevonden dan websites zonder hyperlinks. De ingebouwde website koppelingen dienen uiteraard te verwijzen naar een bestaande website, die ook daadwerkelijk iets met het onderwerp van de oorspronkelijke website te maken hebben. Bij een website over bijvoorbeeld Duiken, kan een hyperlink naar een organisatie die duikreizen organiseert en een snelkoppeling naar een internetzaak die duikuitrusting aanbied bijvoorbeeld enorm goed werken. Voor het gebruik van hyperlinks heb je geen toestemming nodig. Alhoewel het misschien verstandig kan zijn om dit toch – beleefdheidshalve – te melden aan de derde partij, is het geven van internet-adressen van websites openbare informatie. In de meeste gevallen is deze derde partij alleen maar blij wanneer je een hyperlink naar zijn of haar website maakt. Het is immers gratis reclame.

  • Zorg ervoor dat je website leesbaar en overzichtelijk is

Lange stukken tekst worden saai gevonden. Het maakt niet uit of de tekst informatief is ja of nee, de website bezoeker van tegenwoordig neemt gemiddeld niet meer dan 30 seconden om een website te bekijken. Daarom is een goede en overzichtelijke indeling van de website van groot belang.

Test je website voordat je deze openbaar maakt

Wanneer je erin geslaagd bent je website vorm te geven doe je er verstandig aan je website eerst te testen voordat je deze wereldkundig maakt. Laat je website bijvoorbeeld lezen door verschillende mensen die nog nooit van jou of je bedrijf gehoord hebben. Achteraf kun je dan vragen wat zij van de website onthouden hebben. Zo kun je controleren of de focus van de inhoud van de website ook ligt waar jij deze hebben wilt. Wanneer blijkt dat de bezoekers bijvoorbeeld meer geinteresseerd zijn in de gegeven hyperlinks dan in jouw product, dan is het verstandig nogmaals naar de content van je website te kijken en deze misschien te wijzigen.